ZESPÓŁ

Historia

Koszaliński Teatr STOP funkcjonuje od 1980 roku. Obecnie jest teatrem edukacyjnym. Wywodzi się z nurtu teatru alternatywnego. Szefem zespołu jest Mirosław Gliniecki.
W naszym kraju jest zespołem nietypowym, bowiem od ponad 30 lat jako jeden z nielicznych teatrów nieinstytucjonalnych (bez dotacji z budżetu państwowego) systematycznie realizuje i poszerza własny program edukacji teatralnej.

Aktorzy, co nie jest częste w innych zespołach teatralnych, a istotne w sferze edukacyjnej, posiadają też przygotowanie pedagogiczne i są wykładowcami na uczelniach wyższych (słupska Akademia Pomorska, Politechnika Koszalińska, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna). Uczestniczą i organizują konferencje
oraz sympozja.
autorami artykułów i książek.

Pierwsze 20 lat istnienia, to artystyczna obecność
w krajowym i międzynarodowym ruchu teatralnym: festiwale w Sewilli, Awinionie, Piacenzy, Archangielsku, na Wyspach Sołowieckich Morza Białego, w Jeleniej Górze, Warszawie i Krakowie. Teatr STOP był gospodarzem, głośnych w swoim czasie, czterech międzynarodowych edycji Festiwalu Teatru Niesfornego TOTUS MUNDUS.
Zespół współrealizował trzy edycje
Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych w Słupsku i na Bornholmie.

Na początku lat 90 grupa zmieniła formułę stając się teatrem edukacyjnym, nastawionym nie tylko na wartości artystyczne, ale także na kształtowanie kompetencji społecznych uczestników. Ideę szeroko pojmowanej edukacji kulturalnej zespół rozwija od dawna. Realizuje ją w różnych przestrzeniach życia, zarówno dla dzieci, jak i młodzieży szkolnej, studentów
oraz osób dorosłych
.

Sztandarowym spektaklem edukacyjnym ostatniego okresu jest DEALER grany od ponad 20 lat (blisko 700 realizacji).
Drugi znak firmowy
, to kończące się spektaklem Warsztaty TeatralnoDramowe (ponad 500 tygodniowych realizacji).
Liczba uczestników
aktorów przekroczyła 10 tysięcy.
W takim aspekcie, jesteśmy być może, jednym z największych teatrów na świecie.

 

Najbardziej popularne obecnie działania teatralne i dramowe Teatru STOP;

dla dzieci klas I-IV:

  • Warsztat Radosnej Dramy  (WRD);
  • Warsztat Teatralne Smykałki  (WTS);

dla dzieci klas IV-VI:

  • Warsztat Budowania Relacji  (WBR);
  • Warsztat Teatralne Smykałki  (WTS);


dla uczniów VII-VIII klasy oraz młodzieży szkół średnich i studentów
:

  • Warsztat Teatralno-Dramowy (WTD) – zazwyczaj z finałowym pokazem;
  • Warsztat Budowania Relacji (WBR);
  • Warsztat Akademii Teatralnej (WAT);
  • Warsztat Twórczej Profilaktyki (WTP);


dla nauczycieli, wychowawców, opiekunów, menadżerów, liderów społecznych, seniorów
:

  • Seminarium i Warsztat Teatralno-Dramowy  (SWTD);
  • Warsztat Kompetencji Komunikacyjnych  (WKK);
  • Warsztat Sceny Pokoleniowej  (WSP 60+);


interaktywne spektakle z udziałem uczestników:

  • „BEZNIKOTYNEK” uczniowie klas I-III;
  • „TO SZKODZI ZDROWIU” – uczniowie klas I-III;
  • TEATR MILCZENIA” uczniowie klas IV-VI;
  • MIM I CLOWN” uczniowie klas IV-VI;
  • „DEALER”uczniowie od VI klasy po wiek dorosły;

Osoby

Mirosław Gliniecki

Szef Teatru STOP

aktor, reżyser, pedagog teatru, autor teatralnych scenariuszy i artykułów;
dyrektor festiwali i komisarz seminariów oraz sympozjów poświęconych edukacji teatralnej;

  • kieruje Teatrem STOP od ponad 40 lat (1980);
  • reżyser i autor scenariusza wielkiego widowiska plenerowego
    „Kaszubi pod Wiedniem”, premiera 24.09.1983, Chojnice;
  • występował gościnnie w Polskim Teatrze Pantomimy BLIK (1989-1990);
  • Dyrektor Bałtyckiego Forum Teatrów Niesfornych TOTUS MUNDUS (1986-1991);
  • Komisarz Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych (1999-2007);
  • w 2015 roku współtworzył w Słupsku musical „[NIE]POWAŻNA MUZA”, który reżyserowała Monika Zytke;
  • w 2018 roku zagrał w fabularyzowanym filmie dokumentalnym „Jakusz” w reżyserii Krzysztofa Tyborskiego;
  • redaktor i wydawca publikacji książkowych;
  • autor artykułów o teatrze i dramie;
  • wykłada dramę i teatr w Akademii Pomorskiej w Słupsku
    oraz w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej;
  • realizuje od wielu lat cykl popularnych warsztatów:
    Warsztat Teatralne Smykałki dla dzieci (WTS);
    Warsztat Teatralno-Dramowy dla młodzieży (WTD);
    Warsztat Budowania Relacji dla młodzieży (WBR);
    Warsztat Scena Pokoleniowa 60+ dla seniorów (WSP 60+);
    Seminarium-Warsztat Teatralno-Dramowy dla nauczycieli (SWTD).

LUCYNA MAKSYMOWICZ

konsultant Teatru STOP do spraw edukacji

doktor nauk humanistycznych, pedagog-terapeuta, aktorka,
autorka
artykułów oraz publikacji na temat dramy i teatru;
komisarz seminariów oraz sympozjów poświęconych edukacji teatralnej;

  • przygodę z teatrem rozpoczęła pełniąc funkcję tłumacza języka angielskiego
    w organizowanym przez Teatr STOP Międzynarodowym Festiwalu TOTUS MUNDUS 1986;
  • jako aktorka grała w zespole przez sześć lat (1987-1996) w spektaklach:
    „Cytat z Becketta”, „PAR FORCE”, „KAMELEON II”;
  • Komisarz Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych (1999-2007);
  • redaktorka publikacji książkowych oraz autorka artykułów o teatrze i dramie;
  • wieloletni wykładowca Akademii Pomorskiej w Słupsku;
  • obecnie adiunkt na Wydziale Humanistycznym Politechniki Koszalińskiej;
  • współautorka tygodniowych zajęć dla młodzieży: Warsztaty Teatralno-Dramowe (WTD)
    oraz Seminarium-
    Warsztaty Teatralno-Dramowe dla nauczycieli (SWTD).

MIECZYSŁAW GIEDROJĆ

wieloletni aktor Teatru STOP

mim, specjalista ruchu scenicznego, reżyser, monodramista,
realizator spektakli i warsztatów dla młodzieży szkolnej;

  • studiował na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie;
  • przygodę ze sceną rozpoczął w 1977 roku w koszalińskim Teatrze Ruchu BLIK
    Jupiego Podlaszewskiego i Ryszarda Kota-Koteckiego. Współtworzył zespół przez 7 lat;
  • występował czasowo w Kabarecie Koń Polski;
  • w 1983 roku związał się z Teatrem STOP, z którym współpracuje do dnia dzisiejszego (z przerwą 1989-96).

    Wniósł do zespołu elementy pantomimy i plastyki ciała, pobudzając świadomość aktorów STOP-u w tym zakresie.
    Nowym wyzwaniem dla niego były poszukiwania artystyczne stopowiczów. Dotykały one przestrzeni
    nieznanej
    dla aktora mima – przestrzeni słowa.
    Te obopólne uzupełniania doprowadziły do powstania wspólnych przedstawień:

    „Dialogus Pastoralis” – 1984; „SEKSTET” – 1985; „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005; „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;

  • w 1995 roku stworzył w Bydgoszczy własną scenę jednego aktora, nazywając ją Teatrem Małych Form.
    Benefis XX-lecia obchodził w Pałacu Lubostroń.

    Wspólnie ze Stanisławem Miedziewskim (reżyserem teatralnym, współpracującym swego czasu z Teatrem STOP),
    tworzyli znakomity duet artystyczny, poszukujący inspiracji dla postaci scenicznych
    w klasycznej literaturze rosyjskiej. Teatralnymi efektami tych działań są monodramy:

    „ŁAGODNA”  według F. Dostojewsjkiego – 1988,
    „NOS”  według M. Gogola – 1990,
    „O szkodliwościm palenia tytoniu” według A. Czechowa – 2006;
  • w 2012 roku ze środowiskiem naukowym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu,
    zrealizował spektakl „Teatralny esej o fizyce, fizyczny esej o teatrze”;
  • w 2015 roku Ewa Piątek zrealizowała film o dorobku teatralnym aktora
    „Mieczysław Giedrojć – Teatr Małych Form”;
  • zainspirowany kulturą kaszubską, przygotował w 2018 roku
    monodram „Traktat anielski” wg Józefa Chełmowskiego w reżyserii Stanisława Miedziewskiego;
  • w ostatnich latach we współpracy z Fundacją „Oddech Nadziei” w Bydgoszczy,
    tworzy i wykonuje artystyczne programy profilaktyczne

    (jeden z nich został wykorzystany w projekcie Światowej Organizacji Zdrowia WHO);
  • jako mim i clown występuje na festiwalach teatrów ulicznych.

DANIEL KALINOWSKI

wieloletni aktor Teatru STOP

reżyser, monodramista, autor scenariuszy teatralnych,
poeta, historyk literatury, nauczyciel akademicki, profesor zwyczajny nauk humanistycznych;

  • pierwszym zespołem teatralnym z którym się związał był Terminus a quo Edwarda Gramonta w Nowej Soli (koniec lat 80);
  • w 1991 roku stworzył w Słupsku własną scenę jednego aktora na której łączył teatr z poezją, nazywając ją Teatrezją. Teatralnymi efektami tych działań są nagradzane na festiwalach monodramy:
    „Wieczór autorski”-1992, „Curiosa”-1993, „Odradek”-1994, „Mandala”-1995, „Labirynt”-1996, „Bestariusz”-1998, „Higiena”-2001, „Stary”-2008;
  • w 1997 roku związał się z Teatrem STOP, który współtworzy też obecnie,
    wszczepiając aktorom umiejętność wielopłaszczyznowej pracy z tekstem;
  • od 1998 roku jest w niezmiennej obsadzie, wielopokoleniowego spektaklu: „DEALER”;
  • wyreżyserował w Słupsku spektakl poetycki oparty na twórczości Norwida – „Przemilczenie”,
    równolegle współtworzył przedstawienia w Teatrze Rondo reżyserowne przez Stanisława Miedziewskiego;
  • redaktor, autor wielu artykułów oraz publikacji naukowych z zakresu twórczości Franza Kafki, kultury i literatury buddyjskiej w Polsce, literatury kaszubskiej, motywów żydowskich w literaturze polskiej;
  • najważniejsze prace:
    „Określanie horyzontu. Studia o polskiej aforystyce literackiej XIX wieku”;
    „Światy Franza Kafki. Sekwencja polska”; „Trzy Skarby. Motywy buddyjskie w kulturze polskiej”;
    „Żydzi Polscy i pomorscy. Studia o ludziach i literaturze”; „Literatura Kaszubska. Rekonesans”;
    „Teatr kaszubski. Zjawisko, formy, środowisko”.
  • w ostatnim okresie popularyzuje w formie wideoklipów literaturę Franza Kafki, Witkacego, Norwida
    oraz literaturę kaszubską na kanale YouTube: Daniel Kalinowski;

MARTA GLINIECKA

konsultant do spraw edukacji, wieloletni muzyk Teatru STOP

doktor nauk humanistycznych, pedagog, nauczyciel akademicki, aktorka,
autorka artykułów, publikacji naukowych i tekstów piosenek, kompozytorka
;

  • przygodę ze sceną rozpoczęła, chcąc nie chcąc, w 1992 roku, kiedy to jako kilkuletnia dziewczynka,
    uczestniczyła w próbach teatralnych swoich rodziców do spektaklu KAMELEON II (1992);
  • uczestniczka kilku warsztatów teatralnych Teatru STOP w których grała różnorodne role;
  • w 1998 roku zagrała Dziewczynkę od wiersza w pierwszych prezentacjach spektaklu DEALER;
  • od 2007 roku jest muzykiem zespołu grając w takich spektaklach jak:
    „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
    „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;
  • redaktorka publikacji książkowych;
  • autorka artykułów na temat nowych mediów, filmu i ekspresji twórczej oraz monografii
    „Multimedialne opowieści”;
  • adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Pomorskiej w Słupsku;
  • tworzy autorskie piosenki i wideoklipy dostępne na swoim kanale YouTube Marta Gliniecka

ANDRZEJ ANDERMAN

muzyk Teatru STOP

trębacz, klawiszowiec, kompozytor, aranżer, pedagog, inżynier;

  • współpracę z Teatrem STOP rozpoczął w 1997 roku. Trwała ona kilkanaście lat.
    Obecnie ma ona wymiar sporadyczny;
  • grał w następujących spektaklach STOP-u:
    „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
    „W świecie Teatru Milczenia” – 2016;
  • w latach 1998-2000, wspólnie z Arturem Szeryfem Orłowskim
    tworzył muzyczny duet Teatru STOP – Jazz Brothers;
  • wcześniej współpracował z Kabaretem Andrzeja Talkowskiego (Koszalin)
    i Teatrem Małych Form (Bydgoszcz);
  • posiada wyższe wykształcenie muzyczne oraz doświadczenie sceniczne i aranżacyjne;
  • współpracował z Michałem Urbaniakiem oraz Marcinem Wasilewskim (pianistą Tomasza Stańki),
    a także z
    zespołem MrZoob i NewDaWont;
  • obecnie gra w zespole TRISTARS, w którym odpowiada za programowanie syntezatorów, grę na trąbce,
    oświetlenie, nagłośnienie oraz prowadzenie zabaw.

    WALDEMAR TOMASZEWSKI

    muzyk Teatru STOP

    trębacz, klawiszowiec, gitarzysta, kompozytor, aranżer;

    • współpracę z Teatrem STOP rozpoczął w 2006 roku i trwa ona do dzisiaj;
    • gra w następujących spektaklach STOP-u:
      „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
      „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;
    • posiada wykształcenie muzyczne oraz doświadczenie sceniczne i aranżacyjne;
    • grał na trąbce w największym cyrku Danii Circus Arena (1998)
      oraz w podobnym mu prestiżem Circus Rose-Marie Malter w Belgii (2003);
    • współpracował z Teatrem Małych Form (Bydgoszcz);
    • od pięciu lat wspiera muzycznie szczecinecki Klub Poetycki OPAL,
      w którym gra i śpiewa ballady, a także nagłaśnia kameralne prezentacje poetów.

      Dawne Strony

      Strona 2006-2012

      Strona 2013-2021

      spektakl DEALER

      • 700 realizacji krajowych
        i
        zagranicznych;
      • 100 000 widzów
        i
        150 różnych scen;
      • 25 lat ciągłych prezentacji
        w stałej obsadzie aktorskiej;

      spektakle edukacyjne

      • kilkaset realizacji krajowych
        i zagranicznych
        ;
      • kilkaset tysięcy widzów
        w
        kilkuset ośrodkach;
      • ponad 35 lat edukacyjnych realizacji;

      warsztaty teatralne oraz dramowe

      • ponad 500 tygodniowych edycji zakończonych spektaklami;
      • ponad 10 000 wykonawców
        i przeszło 50 000 widzów
        w 100 różnych ośrodkach;
      • 40 lat ciągłych realizacji warsztatowych;

      1980-2024

      • 28 premier teatralnych;
      • organizator festiwali teatralnych i seminariów;
      • wydawca publikacji książkowych o edukacji artystycznej;
      • uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych.

      TEATR STOP

      75-679 Koszalin

      teatrstop@pro.onet.pl

      604-99-84-99

      Projekt i realizacja Internet Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.