OSOBY

Mirosław Gliniecki

Szef Teatru STOP

aktor, reżyser, pedagog teatru, autor teatralnych scenariuszy i artykułów;
dyrektor festiwali i komisarz seminariów oraz sympozjów poświęconych edukacji teatralnej;

  • kieruje Teatrem STOP od ponad 40 lat (1980);
  • reżyser i autor scenariusza wielkiego widowiska plenerowego
    „Kaszubi pod Wiedniem”, premiera 24.09.1983, Chojnice;
  • występował gościnnie w Polskim Teatrze Pantomimy BLIK (1989-1990);
  • Dyrektor Bałtyckiego Forum Teatrów Niesfornych TOTUS MUNDUS (1986-1991);
  • Komisarz Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych (1999-2007);
  • w 2015 roku współtworzył w Słupsku musical „[NIE]POWAŻNA MUZA”, który reżyserowała Monika Zytke;
  • w 2018 roku zagrał w fabularyzowanym filmie dokumentalnym „Jakusz” w reżyserii Krzysztofa Tyborskiego;
  • redaktor i wydawca publikacji książkowych;
  • autor artykułów o teatrze i dramie;
  • wykłada dramę i teatr w Akademii Pomorskiej w Słupsku
    oraz w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej;
  • realizuje od wielu lat cykl popularnych warsztatów:
    Warsztat Teatralne Smykałki dla dzieci (WTS);
    Warsztat Teatralno-Dramowy dla młodzieży (WTD);
    Warsztat Budowania Relacji dla młodzieży (WBR);
    Warsztat Scena Pokoleniowa 60+ dla seniorów (WSP 60+);
    Seminarium-Warsztat Teatralno-Dramowy dla nauczycieli (SWTD).

LUCYNA MAKSYMOWICZ

konsultant Teatru STOP do spraw edukacji

doktor nauk humanistycznych, pedagog-terapeuta, aktorka,
autorka
artykułów oraz publikacji na temat dramy i teatru;
komisarz seminariów oraz sympozjów poświęconych edukacji teatralnej;

  • przygodę z teatrem rozpoczęła pełniąc funkcję tłumacza języka angielskiego
    w organizowanym przez Teatr STOP Międzynarodowym Festiwalu TOTUS MUNDUS 1986;
  • jako aktorka grała w zespole przez sześć lat (1987-1996) w spektaklach:
    „Cytat z Becketta”, „PAR FORCE”, „KAMELEON II”;
  • Komisarz Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych (1999-2007);
  • redaktorka publikacji książkowych oraz autorka artykułów o teatrze i dramie;
  • wieloletni wykładowca Akademii Pomorskiej w Słupsku;
  • obecnie adiunkt na Wydziale Humanistycznym Politechniki Koszalińskiej;
  • współautorka tygodniowych zajęć dla młodzieży: Warsztaty Teatralno-Dramowe (WTD)
    oraz Seminarium-
    Warsztaty Teatralno-Dramowe dla nauczycieli (SWTD).

MIECZYSŁAW GIEDROJĆ

wieloletni aktor Teatru STOP

mim, specjalista ruchu scenicznego, reżyser, monodramista,
realizator spektakli i warsztatów dla młodzieży szkolnej;

  • studiował na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie;
  • przygodę ze sceną rozpoczął w 1977 roku w koszalińskim Teatrze Ruchu BLIK
    Jupiego Podlaszewskiego i Ryszarda Kota-Koteckiego. Współtworzył zespół przez 7 lat;
  • występował czasowo w Kabarecie Koń Polski;
  • w 1983 roku związał się z Teatrem STOP, z którym współpracuje do dnia dzisiejszego (z przerwą 1989-96).

    Wniósł do zespołu elementy pantomimy i plastyki ciała, pobudzając świadomość aktorów STOP-u w tym zakresie.
    Nowym wyzwaniem dla niego były poszukiwania artystyczne stopowiczów. Dotykały one przestrzeni
    nieznanej
    dla aktora mima – przestrzeni słowa.
    Te obopólne uzupełniania doprowadziły do powstania wspólnych przedstawień:

    „Dialogus Pastoralis” – 1984; „SEKSTET” – 1985; „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005; „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;

  • w 1995 roku stworzył w Bydgoszczy własną scenę jednego aktora, nazywając ją Teatrem Małych Form.
    Benefis XX-lecia obchodził w Pałacu Lubostroń.

    Wspólnie ze Stanisławem Miedziewskim (reżyserem teatralnym, współpracującym swego czasu z Teatrem STOP),
    tworzyli znakomity duet artystyczny, poszukujący inspiracji dla postaci scenicznych
    w klasycznej literaturze rosyjskiej. Teatralnymi efektami tych działań są monodramy:

    „ŁAGODNA”  według F. Dostojewsjkiego – 1988,
    „NOS”  według M. Gogola – 1990,
    „O szkodliwościm palenia tytoniu” według A. Czechowa – 2006;
  • w 2012 roku ze środowiskiem naukowym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu,
    zrealizował spektakl „Teatralny esej o fizyce, fizyczny esej o teatrze”;
  • w 2015 roku Ewa Piątek zrealizowała film o dorobku teatralnym aktora
    „Mieczysław Giedrojć – Teatr Małych Form”;
  • zainspirowany kulturą kaszubską, przygotował w 2018 roku
    monodram „Traktat anielski” wg Józefa Chełmowskiego w reżyserii Stanisława Miedziewskiego;
  • w ostatnich latach we współpracy z Fundacją „Oddech Nadziei” w Bydgoszczy,
    tworzy i wykonuje artystyczne programy profilaktyczne

    (jeden z nich został wykorzystany w projekcie Światowej Organizacji Zdrowia WHO);
  • jako mim i clown występuje na festiwalach teatrów ulicznych.

DANIEL KALINOWSKI

wieloletni aktor Teatru STOP

reżyser, monodramista, autor scenariuszy teatralnych,
poeta, historyk literatury, nauczyciel akademicki, profesor zwyczajny nauk humanistycznych;

  • pierwszym zespołem teatralnym z którym się związał był Terminus a quo Edwarda Gramonta w Nowej Soli (koniec lat 80);
  • w 1991 roku stworzył w Słupsku własną scenę jednego aktora na której łączył teatr z poezją, nazywając ją Teatrezją. Teatralnymi efektami tych działań są nagradzane na festiwalach monodramy:
    „Wieczór autorski”-1992, „Curiosa”-1993, „Odradek”-1994, „Mandala”-1995, „Labirynt”-1996, „Bestariusz”-1998, „Higiena”-2001, „Stary”-2008;
  • w 1997 roku związał się z Teatrem STOP, który współtworzy też obecnie,
    wszczepiając aktorom umiejętność wielopłaszczyznowej pracy z tekstem;
  • od 1998 roku jest w niezmiennej obsadzie, wielopokoleniowego spektaklu: „DEALER”;
  • wyreżyserował w Słupsku spektakl poetycki oparty na twórczości Norwida – „Przemilczenie”,
    równolegle współtworzył przedstawienia w Teatrze Rondo reżyserowne przez Stanisława Miedziewskiego;
  • redaktor, autor wielu artykułów oraz publikacji naukowych z zakresu twórczości Franza Kafki, kultury i literatury buddyjskiej w Polsce, literatury kaszubskiej, motywów żydowskich w literaturze polskiej;
  • najważniejsze prace:
    „Określanie horyzontu. Studia o polskiej aforystyce literackiej XIX wieku”;
    „Światy Franza Kafki. Sekwencja polska”; „Trzy Skarby. Motywy buddyjskie w kulturze polskiej”;
    „Żydzi Polscy i pomorscy. Studia o ludziach i literaturze”; „Literatura Kaszubska. Rekonesans”;
    „Teatr kaszubski. Zjawisko, formy, środowisko”.
  • w ostatnim okresie popularyzuje w formie wideoklipów literaturę Franza Kafki, Witkacego, Norwida
    oraz literaturę kaszubską na kanale YouTube: Daniel Kalinowski;

MARTA GLINIECKA

konsultant do spraw edukacji, wieloletni muzyk Teatru STOP

doktor nauk humanistycznych, pedagog, nauczyciel akademicki, aktorka,
autorka artykułów, publikacji naukowych i tekstów piosenek, kompozytorka
;

  • przygodę ze sceną rozpoczęła, chcąc nie chcąc, w 1992 roku, kiedy to jako kilkuletnia dziewczynka,
    uczestniczyła w próbach teatralnych swoich rodziców do spektaklu KAMELEON II (1992);
  • uczestniczka kilku warsztatów teatralnych Teatru STOP w których grała różnorodne role;
  • w 1998 roku zagrała Dziewczynkę od wiersza w pierwszych prezentacjach spektaklu DEALER;
  • od 2007 roku jest muzykiem zespołu grając w takich spektaklach jak:
    „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
    „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;
  • redaktorka publikacji książkowych;
  • autorka artykułów na temat nowych mediów, filmu i ekspresji twórczej oraz monografii
    „Multimedialne opowieści”;
  • adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Pomorskiej w Słupsku;
  • tworzy autorskie piosenki i wideoklipy dostępne na swoim kanale YouTube Marta Gliniecka

ANDRZEJ ANDERMAN

muzyk Teatru STOP

trębacz, klawiszowiec, kompozytor, aranżer, pedagog, inżynier;

  • współpracę z Teatrem STOP rozpoczął w 1997 roku. Trwała ona kilkanaście lat.
    Obecnie ma ona wymiar sporadyczny;
  • grał w następujących spektaklach STOP-u:
    „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
    „W świecie Teatru Milczenia” – 2016;
  • w latach 1998-2000, wspólnie z Arturem Szeryfem Orłowskim
    tworzył muzyczny duet Teatru STOP – Jazz Brothers;
  • wcześniej współpracował z Kabaretem Andrzeja Talkowskiego (Koszalin)
    i Teatrem Małych Form (Bydgoszcz);
  • posiada wyższe wykształcenie muzyczne oraz doświadczenie sceniczne i aranżacyjne;
  • współpracował z Michałem Urbaniakiem oraz Marcinem Wasilewskim (pianistą Tomasza Stańki),
    a także z
    zespołem MrZoob i NewDaWont;
  • obecnie gra w zespole TRISTARS, w którym odpowiada za programowanie syntezatorów, grę na trąbce,
    oświetlenie, nagłośnienie oraz prowadzenie zabaw.

    WALDEMAR TOMASZEWSKI

    muzyk Teatru STOP

    trębacz, klawiszowiec, gitarzysta, kompozytor, aranżer;

    • współpracę z Teatrem STOP rozpoczął w 2006 roku i trwa ona do dzisiaj;
    • gra w następujących spektaklach STOP-u:
      „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
      „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;
    • posiada wykształcenie muzyczne oraz doświadczenie sceniczne i aranżacyjne;
    • grał na trąbce w największym cyrku Danii Circus Arena (1998)
      oraz w podobnym mu prestiżem Circus Rose-Marie Malter w Belgii (2003);
    • współpracował z Teatrem Małych Form (Bydgoszcz);
    • od pięciu lat wspiera muzycznie szczecinecki Klub Poetycki OPAL,
      w którym gra i śpiewa ballady, a także nagłaśnia kameralne prezentacje poetów.

      Dawne Strony

      Strona 2006-2012

      Strona 2013-2021

      spektakl DEALER

      • prawie 700 realizacji krajowych
        i
        zagranicznych;
      • 100 000 widzów na 150 scenach;
      • 23 lata ciągłych prezentacji
        w stałej obsadzie aktorskiej;

      spektakle edukacyjne

      • kilkaset realizacji krajowych
        i zagranicznych
        ;
      • kilkaset tysięcy widzów
        w
        kilkuset ośrodkach;
      • ponad 35 lat edukacyjnych realizacji;

      warsztaty teatralne oraz dramowe

      • ponad 500 tygodniowych edycji zakończonych spektaklami;
      • ponad 10 000 wykonawców
        i przeszło 50 000 widzów
        w 100 różnych ośrodkach;
      • ponad 39 lat ciągłych realizacji warsztatowych;

      1980-2020

      • 28 premier teatralnych;
      • organizator festiwali teatralnych i seminariów;
      • wydawca publikacji książkowych o edukacji artystycznej;
      • uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych.

      TEATR STOP

      75-679 Koszalin

      teatrstop@pro.onet.pl

      604-99-84-99

      Projekt i realizacja Internet Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.