OSOBY
Mirosław Gliniecki
Szef Teatru STOP
aktor, reżyser, pedagog teatru, autor teatralnych scenariuszy i artykułów;
dyrektor festiwali i komisarz seminariów oraz sympozjów poświęconych edukacji teatralnej;
- kieruje Teatrem STOP od ponad 40 lat (1980);
- reżyser i autor scenariusza wielkiego widowiska plenerowego
„Kaszubi pod Wiedniem”, premiera 24.09.1983, Chojnice; - występował gościnnie w Polskim Teatrze Pantomimy BLIK (1989-1990);
- Dyrektor Festiwalu TOTUS MUNDUS (1986-1991);
- Komisarz Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych (1999-2007);
- w 2015 roku współtworzył w Słupsku musical „[NIE]POWAŻNA MUZA”, który reżyserowała Monika Zytke;
- w 2018 roku zagrał w fabularyzowanym filmie dokumentalnym „Jakusz” w reżyserii Krzysztofa Tyborskiego;
- redaktor i wydawca publikacji książkowych;
- autor artykułów o teatrze i dramie;
- wykłada dramę i teatr w Uniwersytecie Pomorskim w Słupsku
oraz w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej; - realizuje od wielu lat cykl popularnych warsztatów:
Warsztat Teatralne Smykałki dla dzieci (WTS);
Warsztat Teatralno-Dramowy dla młodzieży (WTD);
Warsztat Budowania Relacji dla młodzieży (WBR);
Warsztat Scena Pokoleniowa 60+ dla seniorów (WSP 60+);
Seminarium-Warsztat Teatralno-Dramowy dla nauczycieli (SWTD).
LUCYNA MAKSYMOWICZ
konsultant Teatru STOP do spraw edukacji
doktor nauk humanistycznych, pedagog-terapeuta, aktorka,
autorka artykułów oraz publikacji na temat dramy i teatru;
komisarz seminariów oraz sympozjów poświęconych edukacji teatralnej;
- przygodę z teatrem rozpoczęła pełniąc funkcję tłumacza języka angielskiego
w organizowanym przez Teatr STOP Międzynarodowym Festiwalu TOTUS MUNDUS 1986; - jako aktorka grała w zespole przez sześć lat (1987-1996) w spektaklach:
„Cytat z Becketta”, „PAR FORCE”, „KAMELEON II”; - Komisarz Międzynarodowego Sympozjum i Warsztatów Teatralnych (1999-2007);
- redaktorka publikacji książkowych oraz autorka artykułów o teatrze i dramie;
- wieloletni wykładowca Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku;
- obecnie adiunkt na Wydziale Humanistycznym Politechniki Koszalińskiej;
- współautorka tygodniowych zajęć dla młodzieży: Warsztaty Teatralno-Dramowe (WTD)
oraz Seminarium-Warsztaty Teatralno-Dramowe dla nauczycieli (SWTD).
MIECZYSŁAW GIEDROJĆ
wieloletni aktor Teatru STOP
mim, specjalista ruchu scenicznego, reżyser, monodramista,
realizator spektakli i warsztatów dla młodzieży szkolnej;
- studiował na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie;
- przygodę ze sceną rozpoczął w 1977 roku w koszalińskim Teatrze Ruchu BLIK
Jupiego Podlaszewskiego i Ryszarda Kota-Koteckiego. Współtworzył zespół przez 7 lat; - występował czasowo w Kabarecie Koń Polski;
- uczestnik dwóch edycji Festiwalu TOTUS MUNDUS (1988 i 1991);
- w 1983 roku związał się z Teatrem STOP, z którym współpracuje do dnia dzisiejszego (z przerwą 1989-96).
Wniósł do zespołu elementy pantomimy i plastyki ciała, pobudzając świadomość aktorów STOP-u w tym zakresie.
Nowym wyzwaniem dla niego były poszukiwania artystyczne stopowiczów. Dotykały one przestrzeni
nieznanej dla aktora mima – przestrzeni słowa.
Te obopólne uzupełniania doprowadziły do powstania wspólnych przedstawień:„Dialogus Pastoralis” – 1984; „SEKSTET” – 1985; „DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005; „W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018;
- w 1995 roku stworzył w Bydgoszczy własną scenę jednego aktora, nazywając ją Teatrem Małych Form.
Benefis XX-lecia obchodził w Pałacu Lubostroń.
Wspólnie ze Stanisławem Miedziewskim (reżyserem teatralnym, współpracującym swego czasu z Teatrem STOP),
tworzyli znakomity duet artystyczny, poszukujący inspiracji dla postaci scenicznych
w klasycznej literaturze rosyjskiej. Teatralnymi efektami tych działań są monodramy:
„ŁAGODNA” według F. Dostojewsjkiego – 1988,
„NOS” według M. Gogola – 1990,
„O szkodliwościm palenia tytoniu” według A. Czechowa – 2006; - w 2012 roku ze środowiskiem naukowym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu,
zrealizował spektakl „Teatralny esej o fizyce, fizyczny esej o teatrze”; - w 2015 roku Ewa Piątek zrealizowała film o dorobku teatralnym aktora
„Mieczysław Giedrojć – Teatr Małych Form”; - zainspirowany kulturą kaszubską, przygotował w 2018 roku
monodram „Traktat anielski” wg Józefa Chełmowskiego w reżyserii Stanisława Miedziewskiego; - w ostatnich latach we współpracy z Fundacją „Oddech Nadziei” w Bydgoszczy,
tworzy i wykonuje artystyczne programy profilaktyczne
(jeden z nich został wykorzystany w projekcie Światowej Organizacji Zdrowia WHO); - jako mim i clown występuje na festiwalach teatrów ulicznych.
DANIEL KALINOWSKI
wieloletni aktor Teatru STOP
reżyser, monodramista, autor scenariuszy teatralnych,
poeta, historyk literatury, nauczyciel akademicki, profesor zwyczajny nauk humanistycznych;
- pierwszym zespołem teatralnym z którym się związał był Terminus a quo Edwarda Gramonta w Nowej Soli (koniec lat 80);
- w 1991 roku stworzył w Słupsku własną scenę jednego aktora na której łączył teatr z poezją, nazywając ją Teatrezją. Teatralnymi efektami tych działań są nagradzane na festiwalach monodramy:
„Wieczór autorski”-1992, „Curiosa”-1993, „Odradek”-1994, „Mandala”-1995, „Labirynt”-1996, „Bestariusz”-1998, „Higiena”-2001, „Stary”-2008; - w 1997 roku związał się z Teatrem STOP, który współtworzy też obecnie,
wszczepiając aktorom umiejętność wielopłaszczyznowej pracy z tekstem; - od 1998 roku jest w niezmiennej obsadzie, wielopokoleniowego spektaklu: „DEALER”;
- wyreżyserował w Słupsku spektakl poetycki oparty na twórczości Norwida – „Przemilczenie”,
równolegle współtworzył przedstawienia w Teatrze Rondo reżyserowne przez Stanisława Miedziewskiego; - redaktor, autor wielu artykułów oraz publikacji naukowych z zakresu twórczości Franza Kafki, kultury i literatury buddyjskiej w Polsce, literatury kaszubskiej, motywów żydowskich w literaturze polskiej;
- najważniejsze prace:
„Określanie horyzontu. Studia o polskiej aforystyce literackiej XIX wieku”;
„Światy Franza Kafki. Sekwencja polska”; „Trzy Skarby. Motywy buddyjskie w kulturze polskiej”;
„Żydzi Polscy i pomorscy. Studia o ludziach i literaturze”; „Literatura Kaszubska. Rekonesans”;
„Teatr kaszubski. Zjawisko, formy, środowisko”. - w ostatnim okresie popularyzuje w formie wideoklipów literaturę Franza Kafki, Witkacego, Norwida
oraz literaturę kaszubską na kanale YouTube: Daniel Kalinowski;
MARTA GLINIECKA
konsultant do spraw edukacji, wieloletni muzyk Teatru STOP
doktor nauk humanistycznych, pedagog, nauczyciel akademicki, aktorka,
autorka artykułów, publikacji naukowych i tekstów piosenek, kompozytorka;
- przygodę ze sceną rozpoczęła, chcąc nie chcąc, w 1992 roku, kiedy to jako kilkuletnia dziewczynka,
uczestniczyła w próbach teatralnych swoich rodziców do spektaklu KAMELEON II (1992); - uczestniczka kilku warsztatów teatralnych Teatru STOP w których grała różnorodne role;
- w 1998 roku zagrała Dziewczynkę od wiersza w pierwszych prezentacjach spektaklu DEALER;
- od 2007 roku jest muzykiem zespołu grając w takich spektaklach jak:
„DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
„W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018; - redaktorka publikacji książkowych;
- autorka artykułów na temat nowych mediów, filmu i ekspresji twórczej oraz monografii
„Multimedialne opowieści”; - adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku;
- tworzy autorskie piosenki i wideoklipy dostępne na swoim kanale YouTube Marta Gliniecka
ANDRZEJ ANDERMAN
muzyk Teatru STOP
trębacz, klawiszowiec, kompozytor, aranżer, pedagog, inżynier;
- współpracę z Teatrem STOP rozpoczął w 1997 roku. Trwała ona kilkanaście lat.
Obecnie ma ona wymiar sporadyczny; - grał w następujących spektaklach STOP-u:
„DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
„W świecie Teatru Milczenia” – 2016; - w latach 1998-2000, wspólnie z Arturem Szeryfem Orłowskim
tworzył muzyczny duet Teatru STOP – Jazz Brothers; - wcześniej współpracował z Kabaretem Andrzeja Talkowskiego (Koszalin)
i Teatrem Małych Form (Bydgoszcz); - posiada wyższe wykształcenie muzyczne oraz doświadczenie sceniczne i aranżacyjne;
- współpracował z Michałem Urbaniakiem oraz Marcinem Wasilewskim (pianistą Tomasza Stańki),
a także z zespołem MrZoob i NewDaWont; - obecnie gra w zespole TRISTARS, w którym odpowiada za programowanie syntezatorów, grę na trąbce,
oświetlenie, nagłośnienie oraz prowadzenie zabaw.
WALDEMAR TOMASZEWSKI
muzyk Teatru STOP
trębacz, klawiszowiec, gitarzysta, kompozytor, aranżer;
- współpracę z Teatrem STOP rozpoczął w 2006 roku i trwa ona do dzisiaj;
- gra w następujących spektaklach STOP-u:
„DEALER” – 1998; „CLOWNADA”- 2000; „PANTOMIMA” – 2001; „BEZNIKOTYNEK” – 2005;
„W świecie Teatru Milczenia” – 2016; „To szkodzi zdrowiu” – 2018; - posiada wykształcenie muzyczne oraz doświadczenie sceniczne i aranżacyjne;
- grał na trąbce w największym cyrku Danii Circus Arena (1998)
oraz w podobnym mu prestiżem Circus Rose-Marie Malter w Belgii (2003); - współpracował z Teatrem Małych Form (Bydgoszcz);
- od pięciu lat wspiera muzycznie szczecinecki Klub Poetycki OPAL,
w którym gra i śpiewa ballady, a także nagłaśnia kameralne prezentacje poetów.
Nasza Wiarygodność
spektakl DEALER
- 700 realizacji krajowych
i zagranicznych; - 100 000 widzów
na 150 różnych scenach; - 25 lat ciągłych prezentacji
w niezmiennej obsadzie aktorskiej;
spektakle edukacyjne
- kilkaset realizacji krajowych
i zagranicznych; - kilkaset tysięcy widzów
w kilkuset ośrodkach; - ponad 35 lat edukacyjnych realizacji;
warsztaty teatralne oraz dramowe
- ponad 500 tygodniowych edycji zakończonych spektaklami;
- ponad 10 000 wykonawców
i przeszło 50 000 widzów
w 100 różnych ośrodkach; - 40 lat ciągłych realizacji warsztatowych;
1980-2024
- 28 premier teatralnych;
- organizator festiwali teatralnych i seminariów;
- wydawca publikacji książkowych o edukacji artystycznej;
- uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych;
TEATR STOP
75-679 Koszalin
teatrstop@pro.onet.pl
604-99-84-99
Projekt i realizacja Internet Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.