Teatr STOP
na
FESTIWALU TEATRÓW STUDIO

Archangielsk, 25 maja – 5 czerwca 1988

*  FESTIWAL TEATRÓW STUDIO – CZYM JEST (BYŁ)?

Festiwal Teatrów Studio w Archangielsku był miejscem konfrontacji ówczesnych teatrów rosyjskich reprezentujących nurt studyjny, będący w opozycji do teatru akademickiego. Ten honorowy tytuł nadawano największym i najstarszym teatrom
na obszarze ówczesnego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Dyrektor Festiwalu Wiktor Panov, szef miejscowego Teatru Studio, zaprosił do Archangielska
pięć scenicznych teatrów studyjnych z Moskwy i Teatr STOP z Polski.
Była jeszcze teatralna grupa plenerowa Teatru Rondo ze Słupska, która prezentowała fragmenty swego widowiska,
ale archangielskie białe noce uniemożliwiły zespołowi pełną realizację, która wymagała ciemności i gry świateł.

* GOŚCIE FESTIWALU TEATRÓW STUDIO W ARCHANGIELSKU

Festiwal odbywał się w okresie:
25.05-5.06.1988.

Teatralne zespoły sceniczne biorące udział w Festiwalu:

MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO JUGO-ZAPAD

MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO NA DOSKACH

MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO U NIKITSKICH WOROT

MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO KAMERNAJA SCENA

MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO LABOLATORIUM TEATRU I PLASTYKI

ARCHANGIELSKI MOŁODIEŻNYJ TEATR-STUDIO

TEATR STOP POLSKA

Wraz z zespołami pojawiło się wielu krytyków teatralnych,
poszukujących na scenie oryginalnej formy i nowych treści.
Teatry zaprezentowały kilkanaście sztuk autorów rosyjskich
(Bułhakowa, Rozowa, Erdmana, Gelmana, Szwarca, Błoka, Achmatowej, Pasternaka)
i jeden scenariusz zagraniczny SEKSTET Mirosława Glinieckiego.

TEATR STOP NA FESTIWALU TEATRÓW STUDIO

Teatr STOP na Festiwalu zaprezentował dwukrotnie przedstawienie
SEKSTET
w reżyserii Stanisława Miedziewskiego i według scenariusza Mirosława Glinieckiego.

Spektakl grany był w Archangielsku w języku polskim.
W celu ułatwienia współuczestnictwa i pełniejszego zrozumienia,
każdy widz otrzymał skrót fabuły w języku rosyjskim.

Chociaż bariera językowa utrudniała wyłapanie niuansów treści
odwołującej się do znanego tematu biblijnego – narodzin Jezusa,
to jednak krytycy określili spektakl Teatru STOP jako „najlepsze przedstawienie Festiwalu”,
podkreślając oryginalność teatralnego języka
i jego poetycką, uniwersalną skuteczność.
Dyrektor Teatru STUDIO NA DOSKACH – Sergiej Kurginian (późniejszy biznesmen i politolog-show),
zajmujący się wówczas badaniem tradycji szeroko pojętej kultury ludowej,
przy okazji spektaklu SEKSTET mówił o kulturowej tożsamości, o czerpaniu siły z własnej tradycji.
Sformułował również myśl, iż propozycja Teatru STOP „odkrywa szanse nowej religijności w sztuce”.
(S.Miedziewski, W Archangielsku, Gryf nr 7, 1988).

Ciekawostką realizacyjną SEKSTETU w Archangielsku był fakt, iż z powodu braku dwóch aktorek
Marzeny Możdżer Fabich i Ewy Wołczyk
scena Trzech Króli grana była przez jednego aktora (W. Szroedera) z dowieszonym manekinem
i kilkoma walizkami, co z konieczności zbudowało dość ciekawą figurę plastyczną
i idący za tym oryginalny sposób gry, wywiedzionej z Kantora.

Występy w Archangielsku były pierwszą zagraniczną prezentacją sceniczną Teatru STOP.
Wcześniej niektórzy aktorzy pokazywali tylko pojedyncze etiudy ruchowe,
podczas studenckiego pobytu w południowych Węgrzech w 1980 roku w mieście Pécs.
Prawdopodobnie była to również pierwsza wizyta polskiego teatru w Archangielsku.

Skład osobowy zespołu:
Mieczysław Giedrojć, Mirosław Gliniecki, Stanisław Miedziewski,
Bogusław Pobiedziński, Wojciech Szroeder.

DEALER

spektakl DEALER

  • 700 realizacji krajowych
    i
     zagranicznych;
  • 100 000 widzów
    na
    150 różnych scenach;
  • 25 lat ciągłych prezentacji
    w niezmiennej obsadzie aktorskiej;

spektakle edukacyjne

  • kilkaset realizacji krajowych
    i zagranicznych
    ;
  • kilkaset tysięcy widzów
    w
     kilkuset ośrodkach;
  • ponad 35 lat edukacyjnych realizacji;

warsztaty teatralne oraz dramowe

  • ponad 500 tygodniowych edycji zakończonych spektaklami;
  • ponad 10 000 wykonawców
    i przeszło 50 000 widzów
    w 100 różnych ośrodkach;
  • 40 lat ciągłych realizacji warsztatowych;

1980-2024

  • 28 premier teatralnych;
  • organizator festiwali teatralnych i seminariów;
  • wydawca publikacji książkowych o edukacji artystycznej;
  • uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych;

TEATR STOP

75-679 Koszalin

teatrstop@pro.onet.pl

604-99-84-99

Projekt i realizacja Internet Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.