Teatr STOP
na
FESTIWALU TEATRÓW STUDIO
Archangielsk, 25 maja – 5 czerwca 1988
* FESTIWAL TEATRÓW STUDIO – CZYM JEST (BYŁ)?
Festiwal Teatrów Studio w Archangielsku był miejscem konfrontacji ówczesnych teatrów rosyjskich reprezentujących nurt studyjny, będący w opozycji do teatru akademickiego. Ten honorowy tytuł nadawano największym i najstarszym teatrom
na obszarze ówczesnego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Dyrektor Festiwalu Wiktor Panov, szef miejscowego Teatru Studio, zaprosił do Archangielska
pięć scenicznych teatrów studyjnych z Moskwy i Teatr STOP z Polski.
Była jeszcze teatralna grupa plenerowa Teatru Rondo ze Słupska, która prezentowała fragmenty swego widowiska,
ale archangielskie białe noce uniemożliwiły zespołowi pełną realizację, która wymagała ciemności i gry świateł.
* GOŚCIE FESTIWALU TEATRÓW STUDIO W ARCHANGIELSKU
Festiwal odbywał się w okresie:
25.05-5.06.1988.
Teatralne zespoły sceniczne biorące udział w Festiwalu:
MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO JUGO-ZAPAD
MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO NA DOSKACH
MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO U NIKITSKICH WOROT
MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO KAMERNAJA SCENA
MOSKIEWSKI TEATR-STUDIO LABOLATORIUM TEATRU I PLASTYKI
ARCHANGIELSKI MOŁODIEŻNYJ TEATR-STUDIO
TEATR STOP POLSKA
Wraz z zespołami pojawiło się wielu krytyków teatralnych,
poszukujących na scenie oryginalnej formy i nowych treści.
Teatry zaprezentowały kilkanaście sztuk autorów rosyjskich
(Bułhakowa, Rozowa, Erdmana, Gelmana, Szwarca, Błoka, Achmatowej, Pasternaka)
i jeden scenariusz zagraniczny SEKSTET Mirosława Glinieckiego.
* TEATR STOP NA FESTIWALU TEATRÓW STUDIO
Teatr STOP na Festiwalu zaprezentował dwukrotnie przedstawienie
SEKSTET
w reżyserii Stanisława Miedziewskiego i według scenariusza Mirosława Glinieckiego.
Spektakl grany był w Archangielsku w języku polskim.
W celu ułatwienia współuczestnictwa i pełniejszego zrozumienia,
każdy widz otrzymał skrót fabuły w języku rosyjskim.
Chociaż bariera językowa utrudniała wyłapanie niuansów treści
odwołującej się do znanego tematu biblijnego – narodzin Jezusa,
to jednak krytycy określili spektakl Teatru STOP jako „najlepsze przedstawienie Festiwalu”,
podkreślając oryginalność teatralnego języka
i jego poetycką, uniwersalną skuteczność.
Dyrektor Teatru STUDIO NA DOSKACH – Sergiej Kurginian (późniejszy biznesmen i politolog-show),
zajmujący się wówczas badaniem tradycji szeroko pojętej kultury ludowej,
przy okazji spektaklu SEKSTET mówił o kulturowej tożsamości, o czerpaniu siły z własnej tradycji.
Sformułował również myśl, iż propozycja Teatru STOP „odkrywa szanse nowej religijności w sztuce”.
(S.Miedziewski, W Archangielsku, Gryf nr 7, 1988).
Ciekawostką realizacyjną SEKSTETU w Archangielsku był fakt, iż z powodu braku dwóch aktorek
Marzeny Możdżer Fabich i Ewy Wołczyk
scena Trzech Króli grana była przez jednego aktora (W. Szroedera) z dowieszonym manekinem
i kilkoma walizkami, co z konieczności zbudowało dość ciekawą figurę plastyczną
i idący za tym oryginalny sposób gry, wywiedzionej z Kantora.
Występy w Archangielsku były pierwszą zagraniczną prezentacją sceniczną Teatru STOP.
Wcześniej niektórzy aktorzy pokazywali tylko pojedyncze etiudy ruchowe,
podczas studenckiego pobytu w południowych Węgrzech w 1980 roku w mieście Pécs.
Prawdopodobnie była to również pierwsza wizyta polskiego teatru w Archangielsku.
Skład osobowy zespołu:
Mieczysław Giedrojć, Mirosław Gliniecki, Stanisław Miedziewski,
Bogusław Pobiedziński, Wojciech Szroeder.
Nasza Wiarygodność
spektakl DEALER
- 700 realizacji krajowych
i zagranicznych; - 100 000 widzów
na 150 różnych scenach; - 25 lat ciągłych prezentacji
w niezmiennej obsadzie aktorskiej;
spektakle edukacyjne
- kilkaset realizacji krajowych
i zagranicznych; - kilkaset tysięcy widzów
w kilkuset ośrodkach; - ponad 35 lat edukacyjnych realizacji;
warsztaty teatralne oraz dramowe
- ponad 500 tygodniowych edycji zakończonych spektaklami;
- ponad 10 000 wykonawców
i przeszło 50 000 widzów
w 100 różnych ośrodkach; - 40 lat ciągłych realizacji warsztatowych;
1980-2024
- 28 premier teatralnych;
- organizator festiwali teatralnych i seminariów;
- wydawca publikacji książkowych o edukacji artystycznej;
- uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych;
TEATR STOP
75-679 Koszalin
teatrstop@pro.onet.pl
604-99-84-99
Projekt i realizacja Internet Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.