F e s t i w a l
T O T U S M U N D U S
II Biennale Teatrów Nesfornych
Teatru STOP
Słupsk, 19 – 25 pażdziernika 1988
* TEATRALIZACJA FESTIWALU TOTUS MUNDUS
* FESTIWAL TOTUS MUNDUS – CZYM BYŁ?
Nazwa TOTUS MUNDUS nawiązuje do napisu:
‘Totus mundus agit histrionem”
(cały świat gra rolę, komedię, opowiada historię, gra teatr),
widniejącego nad wejściem do londyńskiego Globe Theatre,
na którego scenie wystawiał swoje sztuki William Szekspir.
Ambicją twórców było stworzenie trwałego faktu kulturalnego na Pomorzu Środkowym.
Festiwal przekroczył te granice i urósł do wydarzenia teatralnego w skali miedzynarodowej,
co w ówczesnym okresie miało wartość szczególną.
Idea TOTUS MUNDUS skupiała się na artystycznej NIESFORNOŚCI i ideowej bezkompromisowości.
Pisał o tym w festiwalowym
Manifeście ‘PUBLICZNOŚCI WYMAGAJĄCEJ’ Mirosław Gliniecki’1986.
Fundamentem Manifestu była NIESFORNOŚĆ czyli niekonwencjonalność w formie i treści.
Manifest określał teatr jako jeden – dobry.
Zawierał emocjonalny powiew młodości i świeżości.
Zakładał brak twórczej stagnacji i kulturalnego serwilizmu.
Sugerował pobudzanie widza niekonwencjonalnymi i atrakcyjnymi środkami ekspresji,
zmieniającymi przyzwyczajenia i prowokującymi do duchowego PRZEŻYCIA.
Temu służył nieprzypadkowy dobór wykonawców (nie takich, co to byli 'na trasie’ w pobliżu)
oraz idea odrealnienia poprzez TEATRALIZACJĘ miasta – parateatralny akt twórczy.
Tego do tej pory i w takim wymiarze nie robił nikt w Słupsku, a prawdopodobnie mało kto w Polsce.
* OJCOWIE FESTIWALU TOTUS MUNDUS
Pomysłodawcami i artystycznymi realizatorami Festiwalu były dwie grupy teatralne
koszaliński Teatr BLIK oraz mający wówczas siedzibę w Słupsku Teatr STOP.
Osobowo TOTUS MUNDUS miał czterech ojców:
Ryszard Kotecki i Jupi Podlaszewski (BLIK)
oraz
Mirosław Gliniecki i Stanisław Miedziewski (STOP).
Każde inne stwierdzenie jest błędne.
Powielanie takowych w artykułach naukowych podważa ich wartość i wiarygodność piszących,
a niestety niektórzy autorzy monografii o życiu teatralnym Słupska w swoich pracach,
podają informacje niezgodne z prawdą, co jest poważnym błędem merytorycznym.
Od samego początku Festiwal TOTUS MUNDUS miał charakter autorski,
to znaczy, że koncepcję, charakter oraz przebieg całości opracował wymieniony kwartet.
Oba zespoły nie byłyby w stanie same zrealizować imprezy w takiej skali.
Każdy z teatrów musiał pozyskać w swoim mieście sojuszników.
W Koszalinie był nim ówczesny MOK,
a w Słupsku, Wojewódzki Dom Kultury, którego Dyrektorem był przez wiele lat,
życzliwy idei, Antoni Franczak (†).
Ci, którzy podają, że to Teatr Rondo, czy też Ośrodek Teatralny RONDO
wykreował Festiwal TOTUS MUNDUS są w błędzie.
Po pierwsze, te dwie nazwy nie są tożsame, bowiem Ośrodek RONDO
był częścią struktury WDK i skupiał kilka zespołów.
Ich dokonania nie mogą być przypisywane mającemu odrębną historię Teatrowi Rondo.
Po drugie, inicjatorem Festiwalu TOTUS MUNDUS w Słupsku był Teatr STOP,
a wydarzenie miało zdecydowanie charakter autorski.
* FESTIWAL TOTUS MUNDUS – DLACZEGO BIENNALE?
Słupsk w tamtym okresie miał inne, kilkuletnie wydarzenie kulturalne – Słupski Tydzień Teatralny (STT).
Dotychczasowa idea tych spotkań ze względu na podobieństwo do innych przeglądów w kraju
była dla Teatru STOP i środowiska z nim związanego – niewystarczająca.
Stworzył własną, niepowtarzalną formułę opartą na niesforności i zaangażowaniu społecznym mieszkańców.
TOTUS MUNDUS nie chciał doprowadzić do kolizji dwóch wielkich wydarzeń teatralnych w jednym czasie,
gdyż tego miasto by nie wytrzymało. Zrodził model biennale, czyli realizacje co dwa lata,
na przemian ze Słupskim Tygodniem Teatralnym. Niestety – organizatorzy STT nie wytrzymali
i w życiu kulturalnym Słupska pozostał tylko TOTUS MUNDUS.
* TEATR STOP NA II TOTUS MUNDUS
Teatr STOP jako gospodarz Festiwalu pokazał się w pierwszym dniu z przedstawieniem
KAMELEON II
według S.I.Witkiewicza,
w reżyserii Mirosława Glinieckiego.
Obsada spektaklu:
Piotr Ceranowski, Mirosław Gliniecki, Lucyna Maksymowicz, Marzena Możdżer-Fabich,
Tomasz Piekarski, Bogusław Pobiedziński, Jaromir Szroeder, Ewa Wołczyk.
* GOŚCIE I STATYSTYKA II TOTUS MUNDUS
W drugiej edycji TOTUS MUNDUS w około 44 prezentacjach wystąpiło 20 zespołów:
Cosmos Kolej (Francja), Griftheater (Holandia), Dance Lab Anity Saij (Dania),
Paul Wildbaum (Kanada), La Fange Fou (Francja), Teatr STUDIO (ZSRR), Teatr Revolver (CSRS),
Pracownia Teatr Warszawa, krakowskie zespoły Teatru STU, Teatru KTO i Teatru 38
oraz Jan Peszek i Mikołaj Grabowski z Teatru Słowackiego,
Mieczysław Giedrojć i Wojciech Kropa (Koszalin), Teatr Snów (Gdańsk),
Grupa Performer (Zamość), Teatr Prawdziwy (Bielawa), Kabaret Koń Polski (Koszalin)
i gospodarz Teatr STOP.
Średnio około 200 widzów na każdym spektaklu przy kompletach publiczności.
To daje prawie 9 tysięcy widzów plus połowa tej liczby obecna w spektaklach ulicznych.
Razem festiwalowa widownia II TOTUS MUNDUS w Słupsku mogła liczyć około 13 tysięcy widzów.
* STATYSTYKA TRZECH FESTIWALI TOTUS MUNDUS
* BIURO ORGANIZACYJNE FESTIWALU TOTUS MUNDUS
Komisarze artystyczni: Mirosław Gliniecki i Stanisław Miedziewski
Dyrektor organizacyjny: Ryszard Zając
Szef produkcji: Bogusław Pobiedziński.
I Festiwal TOTUS MUNDUS 3-9.05.1986
III Festiwal TOTUS MUNDUS 28.04-3.05.1991
Nasza Wiarygodność
spektakl DEALER
- 700 realizacji krajowych
i zagranicznych; - 100 000 widzów
na 150 różnych scenach; - 25 lat ciągłych prezentacji
w niezmiennej obsadzie aktorskiej;
spektakle edukacyjne
- kilkaset realizacji krajowych
i zagranicznych; - kilkaset tysięcy widzów
w kilkuset ośrodkach; - ponad 35 lat edukacyjnych realizacji;
warsztaty teatralne oraz dramowe
- ponad 500 tygodniowych edycji zakończonych spektaklami;
- ponad 10 000 wykonawców
i przeszło 50 000 widzów
w 100 różnych ośrodkach; - 40 lat ciągłych realizacji warsztatowych;
1980-2024
- 28 premier teatralnych;
- organizator festiwali teatralnych i seminariów;
- wydawca publikacji książkowych o edukacji artystycznej;
- uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych;
TEATR STOP
75-679 Koszalin
teatrstop@pro.onet.pl
604-99-84-99
Projekt i realizacja Internet Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.